Franco levering vanaf € 50

Persoonlijk contact

Groot assortiment

Terug naar overzicht

Praktijkverhaal van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Door Gert Koolmoes gepubliceerd op 7 mei, 2018

Hoera, mijn eerste blog! Daarnaast ook de aftrap van JIP Bewust. Het plan stond al een tijd in de steigers, maar vanaf dit voorjaar gaan we dit thema daadwerkelijk vorm geven. JIP Bewust is voor ons eigenlijk synoniem voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen oftewel MVO lijkt steeds meer voet aan de grond te krijgen in de hedendaagse maatschappij. MVO is geen einddoel maar een continu proces. Duurzaamheid en ethische argumenten wegen steeds zwaarder mee bij bedrijfsbeslissingen. Steeds meer ondernemingen hebben MVO-doelstellingen. Je merkt zelfs dat duurzaamheid een leuk onderwerp is geworden om te bespreken bij de kapper.

Ik ben nieuwsgierig geworden en vraag me af hoe bewust we al JIP Bewust zijn. Wellicht een flauwe woordspeling, maar u begrijpt ongetwijfeld de strekking….

Omschrijving MVO

Ik start op internet om de officiële omschrijving van MVO te achterhalen. MVO Nederland hanteert de volgende omschrijving:

“Een onderneming onderneemt maatschappelijk verantwoord indien zij haar activiteiten bewust richt op het toevoegen van waarde aan zowel People, Planet als Profit, daarin steeds opnieuw een zorgvuldige balans zoekt, daarover op een actieve en transparante manier verantwoording aflegt en daarover met haar stakeholders een open dialoog voert.”

Klinkt mooi, maar voor mij lastig om hier (duurzame) chocolade van te maken. Wollig taalgebruik en veel algemeenheden. Ik besluit dan ook om me te richten op de drie kernbegrippen: People, Planet en Profit. Een goede basis om te beginnen!

People

Bij People gaat het om het welzijn van de medewerkers van het bedrijf, maar ook van de maatschappij als geheel. Denk daarbij aan zaken zoals diversiteit, medezeggenschap, tolerantie en gedragscodes.

JIP = People

Hoe vertaal ik People naar JIP? Onder het genot van een kop koffie (overigens geen Max Havelaar) noteer ik vrij vlot een drietal punten die wat mij betreft vallen onder de noemer JIP = People:

Goede werkomgeving
“Goed gereedschap is het halve werk” zegt men weleens. Bij JIP is dit absoluut van toepassing met veel aandacht voor gebruiksvriendelijke computersystemen en de werkplek. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een zit-sta werkplek. Ideaal voor mijn creativiteit en welzijn. Daarnaast is het gehele magazijn verwarmd voor de medewerkers die er dagelijks voor zorgen dat de klanten tijdig de juiste bestellingen ontvangen.

Invloed op bedrijfsvoering
Ik heb gemerkt dat de organisatie bij JIP plat is. Een bewuste keuze omdat de beste ideeën vaak van de werkvloer komen. De directie zit letterlijk tussen de andere JIP-medewerkers in. Het openstaan van deuren, diverse overlegmomenten maar ook een naborrel levert constant goede ideeën en voorstellen op.

Relatie met klanten en medewerkers staat centraal
Voor veel klanten hebben wij de gunfactor. Dit komt mede door de persoonlijke, warme manier waarop wij relaties bedienen. Daarnaast wordt meedenkend vermogen van de eigen medewerkers op prijs gesteld. Voordelig voor JIP, maar ook voor mij omdat je je serieus genomen voelt.

Mijn koffie is intussen op. Een volgende keer informeer ik u graag verder over de stand van zaken van JIP Bewust. Daarnaast ben ik zeer benieuwd naar uw eigen ervaring met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Wat doet u zelf op dit vlak?

Gert Koolmoes

Reageren? gertkoolmoes@jipsnel.nl

Gert Koolmoes (43) – tekstschrijver/content manager bij JIP B.V.

“Het schrijven van teksten en verhalen geeft mij energie. Omringd door inspirerende collega’s in een dynamisch bedrijf zijn er nog voldoende verhalen die verteld moeten worden. Naast tekstschrijver ben ik trotse vader van een prachtige dochter(7). In mijn vrije tijd boks en voetbal ik graag.“

+31 6 18 500 754