Franco levering vanaf € 50

Persoonlijk contact

Groot assortiment

Terug naar overzicht

Geld uitgeven van een ander - Inkoop!

Door Ramiro Piest gepubliceerd op 10 september, 2018

Hallo beste lezer! Na een aantal blogs van mijn collega Gert leek het me leuk om ditmaal een geluid van de afdeling inkoop te laten horen. Ik neem u graag mee in mijn werkzaamheden als inkoper en blik terug op afgelopen jaar.

Groei
Het voorbije jaar is er veel gebeurd bij JIP: een forse uitbreiding van het personeelsbestand bij de afdeling verkoop (waar ik oorspronkelijk vandaan kom), interne verhuizingen, nieuwe ideeën in de bedrijfsvoering (zoals zelfsturende teams) die uitstekend blijken te werken, ik kan nog wel even doorgaan. Omdat wij in de basis vooral proactief verkopen zag je door de enorme groei die wij doormaakten, en nog steeds doen, op de verkoopafdeling de druk op inkoop toenemen. Dat is ook de reden waarom inkoop verdubbeld is in personele bezetting. Tot nu toe ben ik de laatste (hopelijk toch wel) aanwinst.

Bedrijfssupermarkt
Als mensen mij vragen wat  ik doe en ik vervolgens antwoord met “Ik werk als inkoper bij JIP”, krijg ik regelmatig een glazige blik. Ik kan me dat wel voorstellen want JIP, wat is dat? Ter verduidelijking pak ik dan mijn mobiele telefoon en laat onze website zien. Als ik vervolgens erbij vertel dat we een bedrijfssupermarkt zijn zie ik dat die term precies de lading dekt en dat het kwartje valt. In de regel zijn de mensen enthousiast over het bedrijf maar wel merk ik dat men dan vaak nog steeds geen idee heeft wat ik precies doe.

Vertrouwen
“Dus als je je spullen besteld hebt, ben je klaar” of “jij mag dus de hele dag geld uitgeven” zijn veelgehoorde opmerkingen. Natuurlijk koop ik de nodige producten in en probeer zo bij te dragen aan een positief bedrijfsresultaat. Wat ik echter belangrijker vind is het feit dat ik het vertrouwen heb gekregen om dat geld te mogen uitgeven. Met die wetenschap kan ik ook de genoemde spullen bestellen. Klaar ben ik nooit, maar ook die opmerking snap ik wel. “Je vult je assortiment aan en dat was het, toch?”

Vragen
Dat klopt als je praat over het operationele deel van de inkoop, oftewel de materialen die we altijd op voorraad willen hebben. Dat is onze basis, onze kracht. Daarnaast loopt nog het traject van de tactische inkoop, de niet-standaard zaken. Net iets groter, net iets dikker, langer, zwaarder….. bedenk het maar. Dat is het traject waar ik het grootste deel van mijn tijd mee bezig ben. Wat haal ik waar en bij wie? Wat betaal ik ervoor, hoe snel kan ik het krijgen en tegen welke voorwaarden? En kan ik het überhaupt wel krijgen? Omdat JIP, als het mogelijk is, wil leveren wat de klant vraagt en omdat er voor elke inkoper 8 verkopers aan het werk zijn met ieder elke dag zo’n 175 (!) unieke klanten aan de lijn, vullen deze aanvragen mijn dag meer dan behoorlijk.

"Ik ben altijd op zoek naar andere mogelijkheden, dat weten de leveranciers ook, en dat creëert voor mij weer nieuwe kansen."

Leveranciers
Ik heb contact met leveranciers over de hele wereld: onze vaste leveranciers die we inmiddels goed kennen, de leveranciers voor specifieke producten maar ook leveranciers die we nog nooit gesproken hebben. De relatie met onze leveranciers is goed, maar wel zo dat we elkaar scherp houden. Ik ben altijd op zoek naar andere mogelijkheden, dat weten de leveranciers ook, en dat creëert voor mij weer nieuwe kansen. Mooi om te zien is dat ook onbekende leveranciers ons nu weten te vinden. JIP wordt groot en stiekem maakt me dat best wel trots!

Ramiro Piest – inkoper

Heb je een product gerelateerd aan ons assortiment waar ik niet om heen kan of wil je gewoon reageren? – ramiropiest@jipsnel.nl

+31 6 18 500 754